CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday 31 March 2009

Cara mengelakkan komputer diserang virus

1. Tidak menggunakan disket atau sebarang storan yang tidak diketahui puncanya.
Disket yang tidak diketahui tersebut mungkin telah tercemar dengan virus. Amalan write-protect disket hendaklah dilakukan selalu bagi memastikan virus tidak dapat menulis dirinya kedalam disket tersebut.

2. Tidak sesekali menggunakan perisian cetak rompak (pirated copy)
Perisian cetak rompak lazimnya ialah perangkap penulis virus. Perisian sebenar yang telah diubahsuai dengan memasukkan virus ini lazimnya dijual dengan harga yang amat murah.

3. Tidak membuka e-mel yang mempunyai attachment
Teknologi internet telah dipergunakan sepenuhnya oleh penulis virus. Virus kini mampu disebarkan melalui pembacaan e-mel yang telah tercemar. Kebanyakan emel ini akan mengandungi fail attachment. Kadang-kala ia tetap mengandungi virus walaupun dihantar oleh orang yang anda kenali.

4. Menggunakan mana-mana perisian antivirus yang dilengkapi dengan fail paten atau senarai virus yang terkini.

5. Mengimbas cakera keras anda dengan membersihkan virus di dalam boot sector, membersihkan virus yang melekat pada mana-mana fail sistem atau perisian, serta memadamkan atau kuarantin fail-fail yang tidak dapat dipulihkan semula.

6. Ada sesetengah virus yang boleh dibersihkan secara manual terutama dari jenis cecacing dan trojan. Merawat virus secara manual mempunyai risiko yang tinggi dan memerlukan pengetahuan teknikal yang tinggi.

0 comments: