CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday 31 March 2009

Jenis-jenis anti-virus

1. Macintosh Antivirus
Perisian antivirus Macintosh melindungi anda dan keselamatan perniagaan daripada virus berbahaya yang boleh memusnahkan komputer, identiti diri dan memberi jaminan keselamatan. Perisian antivirus adalah efektif dalam mengesan dan menghapuskan virus. Selain itu, dapat mengesan dan menghalang jangkitan virus. Seperti perisian yang lain, ia mengimbas memori komputer dan pemacu cakera dalam mengesan virus. Sekiranya virus dapat dikesan, pengguna diberi pilihan kepada pengguna sama ada menghapuskan virus atau mengkuaratin mana-mana fail atau cakera yang dijangkiti virus. Dokumen polisi antivirus akan menyenaraikan keselamatan produk, jadual mengemaskini dan prosedur penguatkuasaan. Polisi ini perlu diperbaharui sekurang-kurangnya setiap 6 bulan untuk bandingkan kedudukan keselamatan syarikat dengan keadaan semasa landskap virus. Perisian antivirus Macintosh adalah pelaburan bijak bagi individu, perniagaan kecil , sederhana malah perniagaan antarabangsa.

2. Norton Antivirus Mac OS® X version 10.4.10 or higher
Mengesan dan menghapuskan virus secara automatik dengan menawarkan perlindungan automatik menentang virus terbaru menggunakan kemudahan “ set-and-forget”. Fail memuat turun mengimbas dan menghapuskan virus dan ancaman e-mail dengan penghantaran berterusan, perlindungan terkini melalui mengemas kini secara pantas. Selain itu, perisian antivirus Norton pernah dianugerahkan Macworld: Antivirus Program Gets Substantial New Features pada Oktober 2005.

3. Avira AntiVir 9 Disertai Dengan Anti-Spyware
Perisian antivirus percuma terbaik iaitu Avira Antivirus 9 kini telah dilengkapi dengan fungsi anti-spyware. Ini bermakna, bukan sahaja boleh mendapatkan perlindungan dari virus dan spyware daripada satu perisian malah ianya adalah percuma.

4. Dr. Solomon Anti virus Toolkit
Dikatakan antara anti virus yang terbaik kerana mampu mengesan semua jenis virus dan hamper 89% Berjaya dihapuskan. Walau bagaimanapun, anti virus ini agak mahal dan sukar untuk mendapatkan perisian yang terkini kerana penghantarannya hanya melalui disk. Anti virus ini dikatakan antara yang terbaik kerana mampu mengesan semua jenis virus dan keupayaannya telah pun dikenalpasti melalui satu ujian untuk mengetahui tahap dan mutu sesuatu perisian anti virus yang dikawal oleh NCSA(National Computer Security A Association) iaitu sebuah pertubuhan pakar dalam bidang anti virus.
Anti virus ini dikatakan sebagai `mesra pengguna’ kerana ia tidak memerlukan arahan yang panjang. Anda hanya perlu menekan satu butang sahaja untuk mengesan virus. Selain itu, ia juga mempunyai encyclopedia sendiri mengenai virus-virus yang dikenalpasti dan kesan-kesan yang disebabkan oleh virus tersebut.
Di samping itu, anti virus ini juga engandungi `Magic Bullet’ iaitu “bootable floppy disk” yang membolehkan anda mengesan dan memusnahkan virus di dalam mana-mana system komputer.

5. F-Prot Profesional
Anti virus ini dikatakan anti virus yang kedua terbaik dalam mengesan virus. Antivirus ini akan menghantar email amaran sekiranya virus ditemui. Dari segi kelemahannya pula, ia memerlukan kata laluan dan pemasangan semula untuk mengemaskini fail pengenalan virus. Berbanding dengan anti virus Dr. Solomon, harganya anti virus ini adalah lebih mahal.
Anti virus ini merupakan anti virus yang agresif kerana berupaya virus bagi kawasan LAN. Namun, sekiranya anda merupakan pengguna Windows 95 atau perisian yang tidak disambungkan dengan mana-mana computer lain, F-Prot adalah tidak sesuai bagi anda.Berdasarkan ujian yang telah dijalankan, anti virus ini mampu mengesan hampir 99% jenis virus dan Berjaya menghapuskan sebanyak 78% daripada virus yang ditemui.
Anti virus ini juga membolehkan anda mengesan tempat-tempat tertentu yang mungkin dijangkiti virus. Ini dapat menjimatkan masa dengan membiarkan fail yang telah dikesan dan dikenal pasti tidak mempunyai tanda-tanda virus. F-Prot juga mampu menghantar fail yng telah dijangkiti kepada `System Administrator’.

6. IBM Antivirus Version 2.5
Anti virus ini juga merupakan anti virus yang agak baik dalam mengesan virus. Walau bagaimanapun, ia agak sukar untuk menghapuskan virus. Bersesuaian dengan harganya yang agak murah di samping mampu mengesan banyak virus.
Namun, anti virus ini mempunyai banyak kelemahan. Anti virus ini merupakan satu-satunya anti virus yang tidak mampu menghapuskan virus, melainkan apabila ia betul-betul pasti bahawa dengan berbuat demikian tidak akan merosakkan fail yang dijangkiti. Sekiranya ia menjumpai virus yang tidak boleh dibuang, anda terpaksa membuat pilihan sama ada memadamkan saja fail tersebut ataupun tiada.
IBM Antivirus hanya membenarkan anda membuat “bootable emergency disk” semasa pemasangan sahaja. Untuk membuat “bootable emergency disk” anda terpakasa mengulangi proses pemasangan sekali lagi.

0 comments: