CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday 31 March 2009

Pengenalan

Menurut kamus pelajar DBP, virus bermaksud `hidupan seni yang menyebarkan penyakit dan menularkannya. Dalam istilah komputer, virus adalah sejenis program parasit yang tertanam di dalam salah sebuah perisian atau program. Kebiasaannya ia disimpan atau terletak di kawasan tertentu dalam disk yang dinamakan boot sector. Virus akan diaktifkan apabila kita menjalankan sesuatu program atau perisian yang dijangkiti virus tersebut atau cuba mengakses disk yang dijangkiti.

Perkataan virus adalah berasal daripada perkataan latin bermaksud racun. Tetapi mengikut rekod, virus komputer telah dicipta pada tahun 1985 oleh dua orang adik-beradik iaitu Anjal dan Basit dari Lahore, Pakistan dimana mereka mencipta virus ini adalah sebagai pelindung kepada perisisan yang telah mereka cipta dari ditiru atau disalin oleh orang lain. Virus komputer yang pertama di rekodkan ini digelar sebagai 'Brain'.

Virus komputer merupakan sebuah aturcara atau program yang berupaya menyerang dan merosakkan fail-fail komputer yang dijangkitinya. Bertukar dan membiak dengan sendiri adalah satu "kemahirannya" yang tidak boleh dipertikaikan lagi. Malah, virus komputer memiliki keupayaan parasit, di mana ia boleh bercantum dengan sektor boot atau fail di dalam komputer anda lalu bertindak untuk merosakkan serta menghancurkan sistem fail tersebut .

0 comments: